W obecnej sytuacji epidemiologicznej, z uwagi na zbliżający się okres letni, wiele osób zastanawia się możliwością rezygnacji z wykupionych, za pośrednictwem biur podróży, wycieczek lub wczasów. Czy w takiej sytuacji muszą liczyć się z koniecznością poniesienia kosztów wykupionej imprezy turystycznej? Czy mogą domagać się pełnego zwrotu kosztów od organizatora? A może należy się im również odszkodowanie?
Postaramy się przybliżyć ten temat w poniższym artykule.
Kiedy możliwa jest rezygnacja bezkosztowa?
Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. poz. 2361 z dnia 18 grudnia 2017), w art. 47. określa, że “podróżny może odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej w każdym czasie przed jej rozpoczęciem”. Jednak w przypadku kiedy powodem rezygnacji z imprezy nie są czynniki nadzwyczajne, podróżny może być zobligowany do poniesienia odpowiednich kosztów, z powodu rezygnacji z imprezy turystycznej, na rzecz organizatora.
Inaczej natomiast wygląda sytuacja w przypadku, kiedy rezygnacja z imprezy turystycznej wynika z nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. W tym przypadku bowiem, zgodnie z ust.4 art. 47 tejże ustawy podróżny ma prawo odstąpić od udziału w imprezie turystycznej przed jej rozpoczęciem bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
W obu przypadkach warto zaznaczyć, że z powodu odstąpienia od udziału w imprezie turystycznej podróżnemu przysługuje jedynie zwrot kosztów, natomiast nie przysługuje odszkodowanie czy zadośćuczynienie z tytułu niewykonania usługi.
Jak rozumieć nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności?
W celu uznania rezygnacji jako bezkosztowej, czyli takiej, gdzie rezygnującym przysługuje pełny zwrot dokonanych wpłat, należy wykazać, że powodem rezygnacji są nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności. Okoliczności te definiuje się jako sytuacje pozostające poza kontrolą strony powołującej się nie, których skutków nie można było uniknąć, nawet gdyby podjęte zostały wszelkie rozsądne działania.
Zgodnie z preambułą dyrektywy turystycznej uznaje się, że nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności to przykładowo:
- działania wojenne oraz inne poważne problemy związane z bezpieczeństwem, takie jak terroryzm,
- znaczące zagrożenia dla zdrowia ludzkiego, takie jak wybuch epidemii poważnej choroby w docelowym miejscu podróży lub katastrofy
- czynniki naturalne, takie jak powodzie lub trzęsienia ziemi,
- warunki pogodowe uniemożliwiające bezpieczną podróż do miejsca docelowego uzgodnionego w umowie o udział w imprezie turystycznej.
Według ekspertów samo wykazanie wystąpienie zakażeń koronawirusem w rejonie, do którego chcieliśmy się udać, nie jest wystarczającym powodem do bezkosztowej rezygnacji z usługi turystycznej. Podróżny ma możliwość bezkosztowej rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej dopiero wówczas, kiedy w rejonie docelowym wykazano znaczną ilość zarażeń koronawirusem, a loty (które były głównym etapem podróży) do tego miejsca zostały odwołane.
Zwrot kosztów z powodu rezygnacji z wycieczki może przysługiwać również wówczas, gdy istotnym elementem imprezy turystycznej była wizyta w instytucji kulturalnej, lub udział w imprezie (kulturalnej lub sportowej), które z uwagi na stan epidemiologiczny zostały w tym czasie zamknięte lub odwołane.
Jak sporządzić wniosek o rezygnację z wycieczki?
Aby rezygnacja z wycieczki została uznana bezkosztowo, nadzwyczajne i nieuniknione okoliczności muszą zostać szczegółowo wykazane we wniosku o rezygnację w usługi turystycznej, składanego u organizatora.
W piśmie tym, należy zawrzeć rodzaj okoliczności występujących w miejscu docelowym lub bezpośrednim sąsiedztwie oraz ich znaczący wpływ na realizację wycieczki lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego.
Wskazane jest wykazanie, że występujące okoliczności są:
- realnym zagrożeniem dla zdrowia i bezpieczeństwa podróżujących
- obecna sytuacja epidemiologiczna uniemożliwia realizację istotnych punktów programu imprezy turystycznej.
Warto również mieć na uwadze, że w tej kwestii każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie. Warto więc skorzystać z porad konsumenckich świadczonych przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, które pomogą rozwiać wątpliwości i pokierują w kwestii sporządzenia odpowiedniego wniosku.