W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy w dniu, w którym następuje ustanie stosunku pracy, jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy (art 97. § 1. Kodeksu pracy).
Jeżeli z przyczyn obiektywnych wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej w tym terminie nie jest możliwe, pracodawca w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem operatora pocztowego albo doręcza je w inny sposób.
Świadectwo pracy dotyczy okresu lub okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy, a jego wydanie nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą (art 97. § 1. idx 3. Kodeksu pracy). Oznacza to, że dokument potwierdzający staż pracy pracownik, po ustaniu stosunku pracy, otrzymuje niezależnie od ustaleń płacowych – czyli niezależnie od dnia, kiedy wypłacone zostanie wynagrodzenie.
W przypadku nawiązania z pracownikiem stosunku pracy w ciągu 7 dni od rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego, świadectwo pracy wydawane jest tylko na pisemny wniosek pracownika i obejmuje poprzedni okres (lub okresy), za który dotąd świadectwo pracy nie zostało wydane. W tej sytuacji pracodawca jest obowiązany wydać świadectwo pracy w terminie 7 dni od otrzymania wniosku.(art. 97 § 1. idx 1, 2 Kodeksu pracy) |
Informacje, zawarte na świadectwie pracy
Na świadectwie pracy powinny znaleźć się informacje, takie jak (art. 97 § 2. Kodeksu pracy):
Informacja | Zawsze | Na żądanie pracownika |
okres i rodzaj wykonywanej pracy | x | |
zajmowane stanowisko | x | |
tryb rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy | x | |
uprawnienia pracownicze | x | |
uprawnienia z ubezpieczenia społecznego | x | |
zajęcie wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym | x | |
wysokość i składniki wynagrodzenia | x | |
uzyskane kwalifikacje | x |
Brak świadectwa lub błędy na dokumencie – co zrobić
Pracownik może w ciągu 14 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy. W przypadku odmowy ze strony pracodawcy, pracownik może w terminie 14 dni od uzyskania decyzji odmownej (lub braku decyzji odmownej) wnieść żądanie sprostowania świadectwa pracy do sądu pracy (art. 97 § 2. idx. 2. Kodeksu pracy).
W przypadku niewydania przez pracodawcę świadectwa pracy pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania świadectwa pracy (art. 97. idx. 1. § 1. Kodeksu pracy), lub żądaniem ustalenia uprawnienia do otrzymania świadectwa pracy (w przypadku kiedy pracodawca nie istnieje albo z innych przyczyn wytoczenie przeciwko niemu powództwa jest niemożliwe) (art. 97. idx. 1. § 2. Kodeksu pracy). Żądanie to pracownik może wnieść w każdym terminie przed upływem przedawnienia (art. 97. idx. 1. § 3. Kodeksu pracy)
Jeżeli z powodu niewydania lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy pracownik pozostaje bez pracy, przysługuje mu odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres pozostawania bez pracy, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni (art. 99. § 2. Kodeksu pracy).
Potrzebujesz pomocy prawnej w kwestiach związanych z Kodeksem pracy? Skorzystaj z pomocy prawników z portalu casum.pl.