10 dobrych prakty kancelarii w internecie

Zawód prawnika / radcy prawnego / adwokata należy do jednej z grup zawodowych objętych bezwzględnym zakazem reklamy. Oznacza to brak możliwości promowania usług prawnych czy też zachęcania do skorzystania z oferty kancelarii. Nie oznacza to jednak, że internet nie daje alternatyw na skuteczną promocję nawet w tak zamkniętej branży jak prawo.

Promocja firmy w internecie to już nie tylko opcja lecz konieczność. Prezentacja usług, komunikacja w mediach społecznościowych, wizytówka kancelarii w formie strony internetowej i przede wszystkim – kontakt z klientem online. Każdy z tych elementów może wpłynąć na sukces prawnika lub spadek jego wartości na tle konkurencji. Jak odnaleźć się w gąszczu internetowej dżungli aby skutecznie i pełnoprawnie przedstawić usługi?

Po pierwsze Nowoczesny język komunikacji.

Nawet w przypadku jednej, poważnej specjalizacji należy pamiętać, że internet daje nam nieograniczone możliwości, również w kontekście odbiorców. W internecie rozwiązań problemów szukają wszyscy. Język jakim się posługujemy musi być nowoczesny, a zatem prosty! Bez zbędnych frazesów, które rozumieją jedynie koledzy z branży. Język uniwersalny, zrozumiały dla każdej z grup odbiorców kancelarii, zarówno młodych, jak i tych starszych. Warto o tym pamiętać już na etapie tworzenia contentu strony www lub biznesowego profilu społecznościowego.

Strona internetowa – Twój najważniejszy adres online

Jeśli nie masz strony internetowej, nie masz szansy na odbiorców online. Oczywiście jest to mroczny scenariusz, jednak niepodważalnym faktem jest, że część klientów wybiera usługi prawne wyłącznie przez pryzmat strony internetowej. Jest to bowiem pierwsze miejsce, które zapada w jego pamięci. Powinna być funkcjonalna, czytelna, wygodna w wyszukiwaniu najistotniejszych informacji, atrakcyjna estetycznie, prosta w języku komunikacji i przede wszystkim responsywna. Dziś większość odbiorców online szuka kancelarii lub porad prawnych na urządzeniach mobilnych.

Umiesz wszystko czyli nie umiesz nic. Prezentacja specjalizacji

Mówiąc o języku komunikacji czy treści internetowej wizytówki warto pamiętać o odpowiedniej prezentacji specjalizacji. Czas na przykucie uwagi potencjalnego klienta w internecie jest ograniczony mniej więcej do 10 sekund. To czas, w którym albo należycie go zainteresujemy, albo trafi do konkurencji. Nawet jeśli specjalizujemy się w kilkunastu dziedzinach, na pierwszej stronie wizytówki internetowej, profilu społecznościowego lub strony www powinniśmy wyeksponować tę dziedzinę, w której jesteśmy ekspertem. Prezentacja już na wejściu wszystkich atutów usługowych może zwyczajnie zniechęcić potencjalnego klienta do dalszego czytania, a co za tym idzie – skorzystania z naszych usług.

Media społecznościowe Twoim drugim głosem

Jeśli sądzisz, że branża w której pracujesz jest zbyt poważna na social media jesteś w błędzie. Media społecznościowe dają nieocenioną i darmową możliwość komunikacji z klientami kancelarii. Najważniejszą rolę odgrywa tu strategia. Odpowiednio zaplanowana i pokierowana wyeksponuje Twoją kancelarię jako eksperta branży, ,,przyjaciela” obserwatorów, który podpowie o nowinkach prawnych czy choćby inicjatora najciekawszych wydarzeń branży. Najważniejsze aby zacząć od planu – jak chcemy być odbierani przez naszych klientów.

Blog drzwiami do serca klienta

Prawo ma to do siebie, że przez większość osób niezwiązanych z nim zawodowo odbierane jest jako dziedzina, która pojawia się wyłącznie w przypadku kłopotów. Mam problem – szukam prawnika. Walczę z długami – szukam prawnika. Stoję przed pozwem – potrzebuję prawnika. Możliwość swobodnej komunikacji w internecie pozwala wpłynąć na ten ,,negatywny” obraz specjalisty prawnego. Prowadzenie bloga jest idealną alternatywą na to, aby przedstawić swoje spojrzenie na różne kwestie. Omówić niuanse publicystyczne czy powszechne problemy społeczne. Blog prowadzony w prostym, przejrzystym języku może szerzyć wiedzę stawiając przy tym kancelarię w świetle eksperta. Jest też niezastąpiony w kwestii utrzymania relacji z klientami, którzy czekają tylko na nowe wartościowe wpisy.

Newsletter

Jak blog to również newsletter. Dzięki spójnej i regularnej komunikacji z odbiorcami możemy w prosty sposób tworzyć własną bazę danych, informując odbiorców mailowo o nowinkach z danej dziedziny, sukcesach kancelarii czy choćby nowym wpisie na blogu. Oczywiście przy tworzeniu zapisu do newslettera pamiętajmy o odpowiednich zabezpieczeniach tekstowych wynikających z RODO.

Eventy branżowe

Nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi klientami. Na szczęście na rynku nie brakuje polskich jak i międzynarodowych konferencji branżowych, na których warto się pojawić jako reprezentacja kancelarii. A jak do nich dotrzeć? Za sprawą mediów społecznościowych lub reklam internetowych mamy ogrom wiedzy na temat bazy tego rodzaju wydarzeń. Co więcej, dzięki tym kanałom sami możemy być inicjatorami wydarzeń prawnych lub spotkań tematycznych, a dzięki odpowiednim narzędziom jak np. Manager reklam Facebooka – skutecznie dotrzeć do odbiorców, którzy nas interesują.

Webinaria

Szkolenie lub warsztat dla klientów to niemały wysiłek organizacyjny. Alternatywą służą webinaria, czyli nowoczesne szkolenia w formule on-line. Dają nie tylko możliwość interakcji z odbiorcami w czasie rzeczywistym ale także oszczędzają Twój czas i pieniądze na stacjonarną organizację tego rodzaju wydarzeń.

Siła AdWords

Reklama kancelarii prawnej za pośrednictwem środowiska AdWords, to jedna z metod skutecznej promocji bez łamania przepisów wynikających z zakazu reklamy, o której wspomniałam na początku. AdWords umożliwiają promocję poprzez informowanie, a nie reklamowanie. Aby osiągnąć założony cel i również w tej branży skorzystać z dobrodziejstw tego rodzaju promocji: linki sponsorowane powinny być ogólną informacją skierowaną do internautów, którzy poszukiwali pomocy prawnej, nie zaś reklamą. Wszystko zależy wyłącznie od formy języka jaki zastosujemy w komunikacji.

Aktywność

Nie ma skuteczniejszej metody na widoczność w internecie niż aktywność. Udzielanie się w social mediach, na forach dyskusyjnych, portalach dedykowanych poprzez komentowanie, opiniowanie czy doradzanie. Wszystko co pozwala na interakcję z innymi wpływa na korzyść kancelarii pod warunkiem, że nie jesteśmy szerzycielami hejtu. Internet to nieskończone pole rozwoju dla każdego rodzaju biznesu. Nowoczesna kancelaria powinna monitorować tendencje, narzędzia i zwroty akcji jakie następują w przestrzeni internetowej i tak planować działania PR-owe, aby wychodzić im na przeciw. Nie ma bowiem sprzedaży bez marketingu, ani marketingu bez sprzedaży. Również w kwestii sprzedaży usług prawnych. Kluczem do sukcesu jest prezentowanie usług kancelarii w taki sposób, aby każdy odbiorca poczuł ich wartość na co dzień, nie tylko w chwilach nagłej potrzeby. A takie działania wymagają pracy długofalowej i bieżącej komunikacji internetowej.

Autorką artykułu jest Marlena Kalisiewicz, prawniczka, prowadzącą Niezależną Kancelarię Kreatywną w Grodzisku Mazowieckim.

Sharing is caring